Gå til innhold

Aktuelt

OMA Områdeforum Drammen: Forslaget til nye parkeringskrav hindrer god byutvikling

DRAMMEN: Det vil bli færre boliger og mindre handel med forslaget påpeker 18 av byens største grunneiere og eiendomsutviklere, i OMA Områdeforum Drammen. Å sette et minimumskrav til parkering er et bomskudd som vil fordyre prosjekter unødig og bremse byutviklingen. Politikerne bør la den faktiske etterspørselen styre dette, slik at byutviklingen blir både miljøvennlig og gjennomførbar.

Vil bidra til grønn og gjennomførbar utvikling

OMA Områdeforum Drammen deler kommunens ambisjon om å gjøre Drammen til en ledende grønn by. Samtidig mener de at parkeringspolitikken må gi rom for fleksibilitet og markedsmessige tilpasninger.

«Vi ønsker det samme som kommunen – en grønn, levende og attraktiv by. Men for å få til det må løsningene være gjennomførbare og realistiske. En parkeringspolitikk som gir rom for fleksibilitet vil bidra til å utløse investeringer, flere boliger og et sterkere byliv,» sier Bjørn Holm, leder for OMA Områdeforum Drammen.

Les høringsinnspillet i sin helhet her.

Ønsker endringer i minimumskrav

I høringsinnspillet peker forumet på at forslaget til parkeringsnorm kan få utilsiktede konsekvenser. Spesielt reagerer de på at kommunen foreslår å fjerne maksimumsnormene og øke minimumskravene til parkering, i enkelte soner med opptil 150 prosent økning.

«Vi opplever at det kan bli krevende å realisere prosjekter dersom kravene blir for strenge. I sentrum vil for eksempel krav om flere kjelleretasjer med parkering gjøre mange prosjekter ulønnsomme – og dermed hindre ønsket fortetting og byliv,» sier Holm.

Han peker på at en parkeringsplass i kjeller koster mellom 600 000 og én million kroner, noe som både påvirker boligprisene og gjennomførbarheten for næringsprosjekter.

Dette foreslår OMA Områdeforum Drammen

For å finne en god balanse mellom miljømål og praktiske løsninger foreslår forumet flere justeringer i parkeringsnormen:

Fjerne minimumskravene til bilparkering i sentrum og sone 2 – vurder heller maksimumskrav (for eksempel én plass per bolig).

Fjerne minimumskrav til parkering for næringsbygg i sentrum og sone 2.

Redusere krav til sykkelparkering, særlig for boligprosjekter – behovet er lavere enn dagens krav tilsier.

Tillate prosjektspesifikk fleksibilitet, basert på dokumentert markedsbehov og mobilitetstiltak.

Revidere normen jevnlig basert på faktisk utvikling og mobilitetsdata.

Samarbeid om løsninger

OMA Områdeforum Drammen understreker at intensjonen bak høringsinnspillet er å bidra til en konstruktiv dialog med kommunen om hvordan Drammen kan utvikle seg videre som en grønn og attraktiv by.

«Vi mener at justeringer i parkeringsnormen vil gjøre det enklere å realisere prosjekter som faktisk støtter kommunens mål om fortetting, byliv og lavere klimautslipp. Vi ønsker å være en samarbeidspartner i arbeidet for å nå disse målene,» understreker Holm.

Han legger til at Drammen allerede har gode forutsetninger for å lykkes med grønn mobilitet – blant annet gjennom kollektivtilbud, sentrumsnær lokalisering og høy arealeffektivitet.

«Vår oppfordring er å utvikle en parkeringspolitikk som stimulerer til både investeringer og miljøvennlige løsninger. Det vil styrke Drammen som en moderne, bærekraftig og attraktiv by å bo og arbeide i,» avslutter Holm.

OMA områdeforum Drammen består av:
Bane NOR Eiendom, Union Eiendomsutvikling, Oxer Eiendom, Glitre Bolig, Stor Oslo Eiendom, Vestaksen Eiendom, Drammen Helsepark, Ticon Eiendom, Strømsø United, Birk & Co, Anthon Eiendom, Strømsø Utvikling, Nordr, Entra, JM Norge, NBBO, Vedal Utvikling og Eidra.